fredag 2 januari 2015

Kakel, klinker och tapeter = huvudbry!

Idag åkte jag och sambon in till färgbutiken för att börja titta på kakel, klinkers och tapeter. Hjälp, vilket utbud det finns!!!! Hur ska vi kunna välja? Vi insåg ganska snabbt att här får vi nästan göra så att vi går in i huset. Går runt, tittar och känner efter. Sen tillbaka till färgbutiken och tar planritningen med oss. Tittar igenom vad vi kan tänka oss och sen tar vi med oss prover till huset och tittar igen. Fram tills dess gissar jag att det blir många inredningstidningar hemköpta och mycket nätsurfande på div inredningssidor/bloggar.

Äldste sonen har iaf sitt tapetval klart för sig, om han får välja: Kyrkor! "Jag vill ha en tapet med kyrkor!!" och han var benhård i frågan. Inte ens den tapeten med Bärgarn och Blixten McQueen vi hittade kunde beveka honom helt. ;-) Till saken hör att han är otroligt fascinerad av kyrkor sen ungefär ett år tillbaka! Han älskar att gå in i dom och bara gå runt och titta! Vi lurar lite på ev en fondvägg med fototapet till hans rum. Antingen på en kyrka, men hur välja? Eller också på Visby ringmur som också är en mycket stor fascination hos honom.

Ett inte alltför självklart val är yngste sonens rum. Barntapeter eller inte? Om inte, vad blir det då?

Men vi började med det som var det svåraste valet, trodde vi; Kökskaklet! Det finns ju en hel uppsjö, men vi var ganska på det klara med vad vi var ute efter. Sambon hittade raskt dessa två:

Det är i princip ofärgat glaskakel! Det övre är inte fullt så grönt i verkligheten som bilden visar, men det skiljer i färg mellan dom två även i verkligheten. Det övre går i mer grönt än det undre, men kanske inte fullt så mycket. Det övre har en storlek på 10x10 cm och det undre är mosaik på ca 5x5 cm/platta. Här är vi lite oense. Sambon tycker den undre och jag tycker den övre därför att jag är lite rädd att det ska bli "plottrigt" samt att den övre hade lite finare färg. Vad tycker ni?

Vi valde sen att bara gå runt och titta på tapetrullarna som låg framme mest för att "känna in" och ev få lite inspiration. Jag hittade denna längst ner och tänkte genast: Fondvägg sovrum!
Här återger inte alls fotografiet verkligheten!!! Den är inte alls grå utan mycket mörkare och brun med en grå ton i sig. En ganska kall brun. Det silvriga i botten är text. Båda sambon och jag gillade den riktigt mycket. Vi visste ju sedan tidigare att tapeterna i sovrummet skulle vara mörka. Nu gäller det bara att hitta en motsvarande ton på övriga väggar, om vi går vidare med denna alltså....

Jag hittade även denna:
Där jag först tänkte "Kök", men sambon sa "gästrum" (trodde han skulle säga "inte alls någonstans") och det kändes genast rätt. Den passade inte så bra till något av de glaskaklen vi hittade, men det kommer att vara ett visst avstånd från kakel till tapeten så det kanske inte har så stor betydelse. Men vi får se! Vi gillade den hur som haver.

Plockade fram denna:

Nu var det mer "kök" i känslan! Denna är lite mer grön än bilden visar. Ursnygg!!!


Som sagt, tapetvalet kommer att bli skitsvårt! Det fanns inte bara en tapetbok att gå igenom! Jag är väldigt glad att vi har börjat detta redan nu, innan målaren har sagt att det är dags att välja.

Om det finns någon därute som har tips på bra inredningssidor på nätet eller bloggar, tipsa gärna! Inspiration sökes! Varken sambon eller jag vill ha vita väggar rakt igenom...

1 kommentar:

  1. Hej, mitt råd är dock att inte tapetsera första åren för de kommer definitivt bli sprickor när huset sätter sig. Bättre att avvakta och bara ta målat fram tills dess. Fondväggar funkar men inte hela rum är jag rädd/Johanna

    SvaraRadera